At dyrke motion og spise den rigtige mad er sundt. Men hvad med den mentale sundhed? Når vi aktivt vælger, at spise sundt og træne hårdt, så ved vi, at vi vil blive udfordret på daglig basis. Hver eneste dag – nærmest uanset hvor du befinder dig, så vil du se reklamer for diverse usunde madvarer.

Uanset om der bliver reklameret for Snickers, Twix, Kakaopulver, Haribo eller tonsvis af andre slikproducenter – så vil du blive udfordret. Det er nemlig de færreste der synes, at en broccolisalat smager bedre end en Snickers.

Ikke nok med, at producenterne i sig selv forsøger, at “hive dig ned”, så gør nyhederne det samme. Når du kigger på diverse medier, så vil du hurtig få et billede af, hvordan det “perfekte menneske” ser ud. Så er vi for tykke, så er vi for tynde, så har vi skønhedspletter, så har vi en skæv næse, en kantet hage eller vi begynder, at tabe håret. Alt Sammen bliver udstillet som værende uperfekt. Det rammer os på den ene eller den anden måde – det er uundgåeligt.

Men hvad kan vi så gøre ved det?

Det vi kan vælge, at gøre er simpelthen at ignorere de mange reklamer og negative indtryk vi får – men det er praktisk talt umuligt, når man er omringet af disse konstant og hele tiden.

En anden mulighed er, at stille kritiske spørgsmål til den kritik som den almene befolkning får. Hvis et nyhedsmedie giver dig indtrykket af, at din næse er skæv eller, at du er mindre tiltrækkende fordi du har tabt dit hår – så stil spørgsmål.Spørg dig selv om det virkelig kan være rigtigt, at du skulle være mindre tiltrækkende fordi du bliver lidt tynd i toppen – og hvem

har i øvrigt valgt, at det skal være sådan? Stil spørgsmål og forhold dig kritisk til medierne og de reklamer der popper op hvert andet minut.

Hold dig skarp

Udover at stille kritiske spørgsmål, så kan det hjælpe, at holde sig skarp. Her er nogle råd til hvordan man holder sig skarp:

  1. Stil spørgsmål. Tro ikke på alt hvad du læser. Stil spørgsmål og er der noget du ikke forstår, så undersøg det nærmere.
  2. Løs logiske opgaver. Der findes ufatteligt mange tænkespil og opgaver – især på internettet. Af spil findes der eksempelvis Sudoku, 7-kabale og hjerterfri. Disse spil sætter din hjerne i gang. Sudoku og 7-kabale er spil for kun én person, mens hjerterfri er et spil for 4 spillere, der vil udfordrer dig på en anden måde idet, at du skal tænke over dine modstanderes taktik.
  3. Læs rigeligt. Når man læser, så holdes hjernen skarp og i gang.
  4. Øv dig på, at huske i stedet for, at notere. Eksempelvis når du skal handle ind. Du skal starte ud i det små. Hvis du skal handle 3 ting ind – så se om du ikke kan huske det i stedet for, at skrive det ned.

Hvis du skal købe stort ind, så undlad 3-4 ting som du skal huske. Følg derefter resten af huskesedlen.

Hvis du implementerer ovenstående råd, så er du ét skridt tættere på en verden, der måske ikke er helt så uoverskuelig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.